Sposób na dziurę w firmowym budżecie – porady na 2022 rok
Firmy, które inaugurują dopiero swoją działalność, mają często problem z utrzymaniem płynności finansowej. Ich właściciele ubolewają nad tym, że przedsiębiorstwo nie generuje jeszcze stałych zysków, a już pojawia się konieczność łatania dziur w jego budżecie. Jak zresztą postępować, gdy problemy się nawarstwiają, a wydaje się, że nie ma na czym oszczędzać? Nie trzeba wcale dochodzić od razu do wniosku, że działalność gospodarcza nie jest nam pisana.
Zacznij od kwestii związanych z wynajmem
Trudno mówić o jednym wydatku, który byłby kluczowy dla firmowego budżetu. Choć jednak kolejne firmy działają na nieco innych zasadach, wiele z nich boryka się z problemami generowanymi przez wysoki koszt wynajmu biura. Dobra lokalizacja to w wielu branżach najlepszy sposób na promowanie swoich usług. Ta jednak ma swoją cenę nie tylko w przenośni, ale również dosłownie. Oczywiście, nie oznacza to, że nie ma tu pola do szukania oszczędności.
Jeśli potrzebujemy przestrzeni biurowej, nie wymagamy jednak zaplecza magazynowego albo miejsca, w którym powstanie nasz mały warsztat, możemy pomyśleć o skorzystaniu z możliwości stwarzanych przez coworking. Wspólne przestrzenie biurowe do pracy są znacznie tańsze niż wynajem biura tylko dla siebie, skorzystanie z nich może więc załatać dziurę w firmowym budżecie błyskawicznie. Wbrew obawom wielu osób, coworking nie przypomina studenckiej czytelni, którą opuścili etatowi pracownicy. We wspólnej przestrzeni panuje spokój, a osoby korzystające z niej mają też dostęp do ekspresu z kawą, sprzętu biurowego, a nawet do sali konferencyjnej. Korzystając z coworkingu nie trzeba martwić się wysokością rachunków za energię elektryczną i wodę. Podmiot wynajmujący przestrzeń biurową zapewnia także usługi serwisu sprzątającego.
Jeśli coworking nie rozwiązuje firmowych potrzeb, a samodzielne wynajmowanie biura sprawia, że budżet pęka w szwach, można też zastanowić się nad wynajęciem biura z innym przedsiębiorcą zwłaszcza, jeśli działa on w branży, która łącząc się z naszą nie koliduje z nią. Z pewnością każdy widział salony fryzjersko-kosmetyczne, dlaczego więc nie wynająć niewielkiego biura ze wspólną salą konferencyjną? Poza oszczędnościami takie rozwiązanie może zapewnić również dostęp do dodatkowych klientów, co również jest atutem takiego rozwiązania.
Szukaj nowych form reklamy
Nie ma takiej branży, która nie zabiegałaby o uznanie w oczach potencjalnych klientów. Znaczenie reklamy rośnie, gdy zaś mówimy o podmiotach, które dopiero debiutują na rynku z pewnością nie możemy polemizować z tym, że jej rola jest niemożliwa do przecenienia. Niestety, duże kampanie reklamowe to również duże koszty. Gdy budżet zieje dziurami, należy z nich zrezygnować. Czy jednak oznacza to, że należy również zrezygnować z jakiejkolwiek formy reklamy? Taki scenariusz z pewnością nie zapewniłby firmie długiej obecności na rynku. Dziś skuteczna reklama nie musi być, na szczęście, droga.
Przykładem oszczędności, które wcale nie muszą oznaczać konieczności zyskiwania zainteresowania w oczach nowych klientów, może okazać się choćby zrezygnowanie z klasycznej reklamy zewnętrznej na rzecz tak zwanego ekoplakatu. To stosunkowo nowe na rynku rozwiązanie można swobodnie montować i demontować, co nie jest możliwe, gdy mamy do czynienia z klasycznym papierem. Stosunkowo tania jest także reklama w mediach społecznościowych oraz w Internecie, zwłaszcza że można ją, przynajmniej częściowo, kreować samodzielnie.
Pomyśl o outsourcingu
Nikt nie lubi myśleć o zwolnieniach pracowników jako o sposobie na oszczędzanie. Trudno jednak nie zgodzić się z tym, że często jest to najlepszy sposób na uzyskanie zaplecza finansowego pozwalającego na dalszy rozwój firmy. Co zresztą warte podkreślenia, zwolnienie pracowników nie oznacza wcale konieczności wykonywania wszystkich czynności związanych z prowadzeniem firmy samodzielnie. Tańszą, a jednocześnie znacznie skuteczniejszą opcją, jest powierzenie tego zadania firmie zewnętrznej w ramach outsourcingu. Takie rozwiązanie daje też pewność obsługi na wysokim poziomie.
Korzystaj z tańszych alternatyw
Optymalizacja kosztów w firmie to ważna rzecz w 2022 roku. Obciążenia rosną, a firmy szukają oszczędności, gdzie kolejną opcją do oszczędzania są alternatywy względem drogich oryginalnych produktów. Oczywiście mówimy tutaj o produktach, które nie pogorszą jakości czy to pracy, czy funkcjonalności którą reprezentują. Alternatywą mogą być markowe zamienniki do drukarek, które można nabyć w najlepszych sklepach internetowych w Polsce oraz punktach stacjonarnych. Pamiętać jednak trzeba, że zastosowanie alternatyw może wiązać się z ograniczeniami, na przykład w przypadku drukarek ograniczeniem będzie możliwość utraty gwarancji na urządzenie, jednakże jeśli dysponujemy starszym urządzeniem, którego gwarancja już nie dotyczy, możemy śmiało z zamienników do drukarek skorzystać, znacząco obniżając koszty druku w swojej firmie. Strach przed utratą gwarancji jest największym hamulcem przed skorzystaniem z zamienników do drukarek, ale trzeba tu też przypomnieć, że decydując się na zakup zamiennika, jego producent może przejąć na siebie obowiązki realizowania gwarancji. Niektórzy producenci posiadają własne serwisy, gdy będzie konieczność skorzystania z ich pomocy, będzie można to zrobić bez większych problemów, jeśli w wyniku ich analizy zostanie stwierdzone, że usterka w drukarce została spowodowana przez działanie zamiennika. Wybierając alternatywy warto nie kusić się na najtańsze oferty, tylko wybierać z głową decydując się na markowe produkty, których producent jest znany i cieszy się dobrymi opiniami wśród klientów.